Thursday, February 10, 2011

SAHAM - OSK CADANG BELI SAHAM MAYBANK PADA HARGA RM10.07

Osk Naikkan Harga Sasaran Saham TM Kepada RM3.50, kekalkan saranan "beli" bagi Maybank

KUALA LUMPUR, 10 Feb (Bernama) -- OSK Research telah menaikkan harga sasarannya terhadap Telekom Malaysia (TM) kepada RM3.50 daripada RM3.28 dan mengekalkan saranan beli Bagi Maybank.

Ini adalah berikutan langkah menaikkan unjuran bagi tahun kewangan 2011 dan 2012 TM sebanyak 10 peratus bagi memasukkan penjimatan faedah daripada pembayaran semula hutang US$260 juta pada suku keempat 2010.

Pada akhir sesi pagi, harga saham TM meningkat 6.0 sen kepada RM3.94 walau pun FTSE Bursa Malaysia KLCI rugi 15.45 mata kepada 1,520.62.

OSK Research berkata: "harga saham TM telah meningkat berikutan jangkaan pemberian dividen khas akan datang.

"Kami tidak menolak kemungkinan TM mencatatkan lebihan tunai berikutan pelupusan sahamnya di dalam Measat dan Axiata, yang menghasilkan sehingga RM3.6 bilion berikutan tambahan RM667 juta pada suku ketiga dan keempat 2010."

TM dijangka mengumumkan keputusan suku keempat dan tahun penuh 2010 pada 25 Februari dan kemungkinan memutuskan mengenai pembayaran dividen khas selepas mengumumkan keputusannya.

OSK Research sementara itu mengekalkan saranan "beli" bagi Malayan Banking (Maybank) dengan harga sasaran RM10.07 berdasarkan kepada sumbangan keuntungan anak syarikatnya Bank Internasional Indonesia (BII) kepada kumpulan.

OSK berkata ia membiarkan unjuran pendapatannya tidak berubah buat masa sekarang sementara menunggu persidangan akan datang kumpulan yang menggesa kejelasan bagi kadar cukai efektif tinggi dan kenaikan luar biasa suku ke suku sebanyak 15 peratus dalam perbelanjaan operasi.

Pada 12.28 tengah hari ini, harga saham Maybank berada pada RM8.68.

Dalam nota penyelidikannya hari ini, OSK berkata Maybank telah menetapkan sasaran tiga tahun bagi pelaburan dalam BII, untuk mendapat pulang modal berbanding kos pembiayaan yang ditanggung kumpulan dalam membeli bank tersebut.

"Menilai semata-mata daripada keputusan tahun kewangan 2010 BII yang dilaporkan, yang mencermin kos mengatasi industri, kumpulan itu mungkin memerlukan 4.5 tahun untuk mencapai sasaran ini," kata OSK.

Bagaimanapun, OSK berkata BII berkembang dengan pesat dan menambahkan rangkaian cawangannya sebanyak hampir 43 peratus dalam tempoh setahun setengah akan datang.

Ia juga berkata leveraj operasi akan mula mengalir daripada langkah pengembangan itu.

"Ini akan membantu menurunkan kos berbanding nisbah pendapatan, lebih hampir kepada purata industri," kata firma itu.

-- BERNAMA


No comments:

Post a Comment