Thursday, February 3, 2011

SAHAM - BELI SAHAM PUBLIC BANK SEKARANG

OSK Kekalkan Saranan 'Beli' Terhadap Saham Public Bank

KUALA LUMPUR, 2 Feb (Bernama) -- OSK Investment Research mengekalkan saranan "beli" terhadap saham Public Bank Bhd apabila pulangan pada ekuitinya (ROE) telah dinaikkan secara marginal kepada 26.3 peratus daripada 26 peratus dan harga sasaran daripada RM14.20 kepada RM14.40.

Dalam satu nota penyelidikannya pada Rabu, OSK berkata potensi peningkatan sasaran ROE pada jangka sederhana berasaskan strategi yang lebih fokus di dalam mengembangkan barisan perniagaan pendapatan fi ROE yang lebih tinggi, boleh menjadi sebagai satu pemangkin penarafan semula bagi bank itu.

"Keputusan tahun kewangan 2010 kumpulan itu disatukan dengan anggaran tahun sepenuhnya tetapi agak ke hadapan sedikit daripada konsensus. Ia mewakili unjuran konsensus kami dan konsensus tahun sepenuhnya masing-masing sebanyak 99.6 peratus dan 104.8 peratus.

"Keputusan itu boleh dipuji kerana kumpulan itu terus mencatatkan di atas kadar pertumbuhan industri.

"Ini diterjemahkan kepada penambahbaikan sumbangan satu transkrip dalam ROE dalam rekod 27.1 peratus, walau pun berikutan lanskap perbankan domestik berdaya saing, yang memberikan tekanan besar ke atas keseluruhan penghasilan pinjaman peruncitan dan tekanan menarik kadar faedah deposit secara umumnya," katanya.

Syarikat penyelidikan itu juga telah menaikkan unjuran pendapatan tahun kewangan 2011 dan 2012 masing-masing sebanyak 2.9 peratus dan 3.7 peratus, dengan mengambil kira pertumbuhan pendapatan berasaskan fi yang lebih kukuh dari perniagaan bancassuarance bank itu.


No comments:

Post a Comment