Saturday, February 5, 2011

MINYAK SAWIT - HARGA DIJANGKA MENCECAH RM4000 SATU TAN

Minyak masak jadi rebutan negara baru muncul

KUALA LUMPUR 4 Feb. - Minyak masak dijangka menjadi sasaran negara-negara baru muncul bagi pembelian secara besar-besaran, sekali gus mencetuskan fenomena kenaikan harga barangan dunia.

Peningkatan minyak sawit menyaksikan jumlah penggunaan dunia mengatasi pengeluaran, melepasi defisit bekalan 246,000 tan, mengikut data Jabatan Pertanian Amerika Syarikat.

Senario itu melonjakkan penanda aras niaga hadapan sawit yang meningkat pada kadar tertinggi dalam tempoh tiga tahun dan dijangka mencecah RM4,000 setan tidak lama lagi.

''Kenaikan harga minyak sawit mentah (MSM) adalah benar. Pertambahan ini seiring dengan kenaikan beras dan harga makanan lain,'' menurut Leonardo Gavaza, penganalisis Bahana Securities.

Malah, tambah beliau, demonstrasi di Mesir akan membuatkan negara-negara lain berfikir untuk membeli semua komoditi secara terus, untuk mengekalkan inflasi masing-masing.

Kerajaan Indonesia telah meminta syarikat-syarikat perladangannya meningkatkan pengeluaran.

Harga makanan global mencatatkan rekod tertinggi pada Januari, menurut Organisasi Pertanian, Makanan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, sambil menambah, harga semasa sudah melepasi kedudukan pada 2008.

Kebimbangan kekangan terhadap bekalan makanan terutama minyak masak terus meningkat ekoran beberapa kejadian banjir di Malaysia, pengeluar kedua terbesar minyak sawit di dunia.

Pada masa yang sama, Thailand pula mengumumkan untuk membeli 120,000 tan MSM bagi meningkatkan kekurangan bekalan minyak masak.

''Permintaan-permintaan berasakan makanan, bukan minyak atau spekulasi mula meningkat sejak 2008,'' menurut penganalisis minyak sawit, yang merujuk kepada peningkatan permintaan bagi minyak sayuran yang merekodkan harga RM4,486 setiap tan bersama dengan komoditi lain. - REUTERS

No comments:

Post a Comment